loading...
فروش انواع کبوتر
حمیدرضا دوکله بازدید : 1892 سه شنبه 23 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

جفت کردن کبوتر

دراین پست به چند نکته درباره ساخت گنجه،موارد بهداشتی ، چگونه رفتارکردن با  کبوتر ،جفت نمودن ، شکل جفت کنی و نگهداری از کبوتران خوب اشاره خواهم کرد. درابتدا به ۱۰ مورد اساسی اشاره میکنم که هر کدام نقش زیادی در بهتر بودن کبوتران ما خواهد داشت.

۱ـ تهویه مناسب برای گنجه(تهویه مناسب وخوب کمی هزینه بر است)
۲ـ صورت گنجه : به سمت جنوب باشد برای آفتاب گیری بهتر در چهار فصل سال(اکثرکبوتر داران صورت گنجه هایشان به سمت شرق است)
۳ـ دورسازی حشرات موزی از گنجه وکبوتران(مثل ساس- کنه-مگس پرنده-جرب)
۴ـ تامین آب تازه،دانه های تمیز و خوب،غذاهای متعادل(دانه هایی مثل ماش-گاودانه- ذرت)اکثراً کبوتر داران از ارزن وگندم استفاده میکنند.
۵ـ تمیز نگه داشتن گنجه در تمامی اوقات(بستگی به تعداد وابعاد گنجه دارد)
۶ـ تعداد معینی را در گنجه جا دهید(گنجه را کامل پر نکنید ،جای خالی در گنجه داشته باشید)
۷ـ پرندگان جدید را بیشتردرگنجه نگهدارید تا خجالتی و وحشی نشوند (ورود کبوتر غریب به گنجه شرایط خاصی دارد)
۸ـ تا قبل از مریض شدن ، کبوتر خود را به دارو نگیرید(تنها چند دارو برای پیشگیریست)
۹ـ پرندگان خود را از کرم ها و انگل ها به خصوص مگس کبوتر تمیز نگه دارید
۱۰ـ به کبوتران خود با دقت رسیدگی کنید و دور واطراف آنها را آرام سازید
امیدوام که بتوانید این ۱۰ مورد را به خوبی انجام دهید.


۳نکته مهم درباره کبوتر وجفت کردن:
۱ـ سعی کنید بهترین نژادهای خود را در گنجه های اصلی خود نگه دارید تنها کبوترهایی که خود را به شما ثابت کرده اند، از نسلی در گنجه خود نگهداری کنید که مایلید کیفیت آن را بیشتر کنید (داشتن کبوتر پشت دری یکی از پایه ها و اساس کبوتر پرانی است به شرطی که جدا ازکبوتران اصلی شما باشند)


۲ـ پرندگانی که عادت بد دارند را جفت نکنید،نسلی را گسترش دهید که از سو و ذات بهتری برخوردار است.

۳ـ  اگر می خواهید نسلی جدید ایجاد کنید کبوترانی که شبیه همدیگر هستند را جفت نکنید پرورش کار خوبی اما ایجاد یک نژاد و نسل نیست،به طور خلاصه کبوتر داران حرفه ای کبوتران خود را در هوا جفت میکنند که مکمل یکدیگر شوند و عادت بد و ژن بدشان را جبران کنند ،مثلا کبوتری که معمولی میپرد را ا یک کبوتر آرام پر جفت میکنند ویا یک کبوتر پر بازی را با کم بازی تن مکنند.

کبوترهای جفت کنی باید تا زمان جفت گیری از هم جدا باشند،درکل کبوترهای نروماده باید جدا از هم باشند، اوایل اسفند و اواسط تیرماه بهترین زمان برای جوجه گیری است (به یاد داشته باشید کبوتران را بعد از لک و در ایام اواسط تیر ماه باید قبل از لک رفتن کبوترها را تقویت و جفت کرد) 

ما معمولا به اندازه بضاعت خود کبوتر تن می کنیم و ۲ سری جوجه می گیریم و در اواسط پاییز از تعداد کبوترانمان کم میکنیم و تعداد را به حدود ۱۰۰ کبوتر و کمتر می رسانیم ، کبوتر های درون جفت کنی ، بهترین کبوترهای ما هستند ، بعضی ها جوان و بعضی ها پیرند و موقعی که یک پرنده خودش را به اثبات برساند که در حد جفت کردن است به لیست جفت کنی اضافه میشود.

نکته۱: در تمام زمانی که کبوتران را بیرون می آورید کنارشان باشید ، خصوصاً جوجه ها.
نکته۲: کبوتران خود را خوب دان و آب داده و آنها را سیر دان کنید و از جمله : بد عادت شدن کبوتران ترسی به خود راه ندهید، زیرا کبوتری که خوب دانه و آب نخورده باشد خوب هم نمی پرد. سعی کنید همیشه کبوتران را از روی دان رد کنید.


(نوع گنجه،گنجه سازی و جفت کنی)
بهترین نوع گنجه درابعاد (۲×۲×۳ ) است یعنی۳ متر طول ، ۲متر عرض ، ۲ متر ارتفاع که می توان در این گنجه حدود ۱۰۰ کبوتر یا بیشتر را جا داد اما هیچ موقع گنجه خود را پر نکنید زیرا کثیفی ومریضی در گنجه به شدت زیاد میشود این را به یاد داشته باشید که بهترین صورت برای گنجه رو به جنوب است. بهترین نوع جفت کنی هم در ابعاد( ۵۰×۵۰×۶۰) است یعنی ۶۰ سانتیمتر طول ،۵۰ سانتیمتر عرض ، ۵۰ سانتیمتر ارتفاع.

نکته مهم : در موقع جوجه کشی از صبح تا ظهر دان را برای کبوتران بگذارید و ازظهر تا بعداز ظهر دان را برداشته و دوباره آن را در بعدازظهر برای کبوتران بگذارید این عمل باعث میشود تا کبوتر ها دان زده نشده و دان را پخش و پلا نکند ، سعی کنید آب درون جا آبی را نیز روزی یکبار تعویض کنید.
 (کبوتر غریب)
اگر کبوتران خوبی دارید که میتوانید با جوجه کشی از آنها نسل خوب خود را گسترش دهید از غریب گیری خودداری کنید و یا اگرغریب گیری میکنید یک گنجه یا جفت کنی جدا داشته باشید که آنها را ۱۰ تا ۱۵ روز از باقی کبوتران خود جدا نگهدارید، حتی اگر کبوتر عالی بود و سالم به نظر میرسید. این عمل به خاطر این است که امکان مریض بودن کبوتران غریب بسیار بالا است.
 
(دان وآب)
بهترین دانه برای کبوتر ارزن است ولی نباید از دادن گندم و دانه های پروتئینی درکنار ارزن دریغ کرد، بهترین راه برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی دادن دانه های مختلف مثل  ماش ، گاودانه ، عدس ، کافیشه ، تخم کتان و ذرت در کنار دو دانه اصلی می باشد که می توان این دانه ها را هر ۲یا ۳ هفته یا ماهی یکبار به صورت وعده غذایی کامل به کبوتران داد. بهترین کار هم برای آب این است که یکبار در روز آب کبوتران را تعویض کنید.

مسئله ای درباره خرید کبوتر: دوستان عزیز به خاطر داشته باشید که خرید کبوتر یک امتحان برای دانشی است که شما تا به حال فرا گرفته اید پس همیشه به این فکر باشید که طبق نگاه خود کبوتر انتخاب کرده وبه گفته های صاحب کبوتر یا سئله دار دقتی نکنید ، سعی کنید آن چیزی که مد نظر شماست انتخاب کنید حتی اگر بعد از انتخاب ، آن کبوتر بد درآمد شما نقاط ضعف و قوت خود را می یابید و این انتخاب هاست که شما را می سازد و باعث می شود که شما پیشرفت کنید ، ولی همیشه در پی یادگیری باشید و از کبوتردارانی که در کنار شما هستند فوت و فن ها را یاد بگیرید ، انتخاب توسط خودتان هم باعث پیشرفت شما میشود و همچنین اگر انتخاب خودتان بد در آید مشکلی برای خود و دیگران به وجود  نیاورده اید و پس از این انتخاب اشتباه ، درس خود را آموخته اید.       

یک نکته مهمی رو باید اینجا متذکر شوم، که آن هم داشتن خانه تور است که متاسفانه ما به خاطر رعایت حال همسایگان تا به امسال از این نعمت و به قول بزرگان ، یکی از پایه های اولیه کبوترداری ،بی نصیب بوده ایم ولی با کارهایی که در این سال ها روی بام کردیم در شُرف ساخت هستیم اما اگر برای شما عزیزان امکان زدن خانه تور وجود دارد از این کار دریغ نکنید  

نکته آخر این پست: همیشه سعی کنید که روزی یکبار کبوتران خود را به مدت چند ساعت از گنجه بیرون کنید ،این کار در سلامت کبوتران نقش زیادی دارد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 76
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 29
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 152
  • آی پی دیروز : 62
  • بازدید امروز : 194
  • باردید دیروز : 91
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 20
  • بازدید هفته : 734
  • بازدید ماه : 734
  • بازدید سال : 25,422
  • بازدید کلی : 432,097